Assessing the effect of a HOP therapy period on preverbal communication skills in adults with profound intellectual disabilities : a multiple single subject study
Lindholm, Rebecka (2019)
Lindholm, Rebecka
Åbo Akademi
2019
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121350715
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018121350715
Tiivistelmä
Communication is a reoccurring challenge when working with persons with profound and multiple intellectual disabilities (PMID). Lack of meaningful interaction with others can in some cases lead to social isolation and behavioral problems in persons with PMID. The communicative challenges often arise due to caregivers and other possible communication partners not having enough knowledge of how to create meaningful interaction with this group of clients. The speech and language pathologist Sheridan Forster developed a therapy model called Hanging out program (HOP) to help professionals and others to improve their interaction with persons with PMID, as well as to increase quality of life in persons with PMID.
The aim of the present study was to investigate if any changes happen in the usage of communicative acts in persons with PMID during a HOP therapy treatment.
An experimental study with a multiple single subject design was conducted. Three participants were given twenty sessions of the HOP therapy treatment, during a period of four weeks. The therapy sessions were video recorded and analysed. Three communicative acts were chosen to be analysed during the therapy period; eye gaze, orientation and vocals. The participants’ usage of these variables was calculated and converted into a social engagement index score ranging between 0-100, where higher scores equalled higher social engagement. The scores were then analysed qualitatively as well as visually with graphs.
Results showed that an increase in the communicative act eye gaze occurred in all three participants. Orientation was the second most used communicative act. An increase in the usage of this act occurred in two of the participants and no notable change in one of the participants. Vocals was the least used communicative act among all participants during the whole therapy session. One of the participants had an increase in the communicative act vocals, whereas one had a decrease, and another had no change. In conclusion, there occurred an increase in the usage of the variables in most of the cases, however the significance of the change couldn’t be tested statistically. Kommunikation är en återkommande utmaning i arbete med personer med grav och multipel psykisk utvecklingsstörning (GMPU). Brist på meningsfylld interaktion med andra kan i vissa fall leda till social isolering eller utmanande beteende hos personer med GMPU. De kommunikativa utmaningarna härstammar ofta från att vårdare eller andra eventuella kommunikationpartners inte har kunskap om hur de ska skapa meningsfylld interaktion med denna klientgrupp. Talterapeut Sheridan Forster utvecklade en terapimodell vid namnet Hanging out program (HOP) för att hjälpa vårdare och närstående att förbättra sin interaktion med personer med GMPU och på så vis även förbättra dessa klienters livskvalitet.
Syftet med denna studie var att undersöka om det förekom förändringar i användningen av kommunikativa handlingar hos personer med GMPU under en HOP-terapiperiod.
En experimentell studie med multipel singel-subjekt-design utfördes. Tre deltagare fick tjugo sessioner av HOP-terapi under en period på fyra veckor. Terapisessionerna videofilmades och analyserades. Tre kommunikativa handlingar valdes som variabler för analysen; ögonkontakt, orientering och ljudande. Deltagarnas användning av dessa variabler under terapiperioden kalkylerades och konverterades till ett socialt engageringsindex-poäng. Skalan för indexet var 0 till 100 poäng, varav högre värden motsvarade mera frekvent social engagering. Poängen analyserades sedan kvalitativt samt visuellt med grafer.
Resultaten visade en ökning i den kommunikativa handlingen ögonkontakt hos alla tre deltagare. Orientering var den andra mest använda kommunikativa handlingen. Det skedde en ökning i användningen av orientering hos två deltagare och ingen märkbar förändring hos en deltagare . Ljudande var den minst använda kommunikativa handlingen hos alla deltagare. En deltagare hade en ökning i användningen av variabeln ljudande medan de två resterande deltagarna hade en minskning respektive ingen förändring. Sammanfattningsvis skedde det en ökning i användningen av variablerna i de flesta fallen i denna studie, emellertid kunde signifikansen av förändringen inte testas statistiskt.
The aim of the present study was to investigate if any changes happen in the usage of communicative acts in persons with PMID during a HOP therapy treatment.
An experimental study with a multiple single subject design was conducted. Three participants were given twenty sessions of the HOP therapy treatment, during a period of four weeks. The therapy sessions were video recorded and analysed. Three communicative acts were chosen to be analysed during the therapy period; eye gaze, orientation and vocals. The participants’ usage of these variables was calculated and converted into a social engagement index score ranging between 0-100, where higher scores equalled higher social engagement. The scores were then analysed qualitatively as well as visually with graphs.
Results showed that an increase in the communicative act eye gaze occurred in all three participants. Orientation was the second most used communicative act. An increase in the usage of this act occurred in two of the participants and no notable change in one of the participants. Vocals was the least used communicative act among all participants during the whole therapy session. One of the participants had an increase in the communicative act vocals, whereas one had a decrease, and another had no change. In conclusion, there occurred an increase in the usage of the variables in most of the cases, however the significance of the change couldn’t be tested statistically.
Syftet med denna studie var att undersöka om det förekom förändringar i användningen av kommunikativa handlingar hos personer med GMPU under en HOP-terapiperiod.
En experimentell studie med multipel singel-subjekt-design utfördes. Tre deltagare fick tjugo sessioner av HOP-terapi under en period på fyra veckor. Terapisessionerna videofilmades och analyserades. Tre kommunikativa handlingar valdes som variabler för analysen; ögonkontakt, orientering och ljudande. Deltagarnas användning av dessa variabler under terapiperioden kalkylerades och konverterades till ett socialt engageringsindex-poäng. Skalan för indexet var 0 till 100 poäng, varav högre värden motsvarade mera frekvent social engagering. Poängen analyserades sedan kvalitativt samt visuellt med grafer.
Resultaten visade en ökning i den kommunikativa handlingen ögonkontakt hos alla tre deltagare. Orientering var den andra mest använda kommunikativa handlingen. Det skedde en ökning i användningen av orientering hos två deltagare och ingen märkbar förändring hos en deltagare . Ljudande var den minst använda kommunikativa handlingen hos alla deltagare. En deltagare hade en ökning i användningen av variabeln ljudande medan de två resterande deltagarna hade en minskning respektive ingen förändring. Sammanfattningsvis skedde det en ökning i användningen av variablerna i de flesta fallen i denna studie, emellertid kunde signifikansen av förändringen inte testas statistiskt.
Kokoelmat
- 6163 Logopedia [74]