Haku
Viitteet 1-10 / 18
Andraklassares uppfattningar av skrivmiljö : En studie med teckningar och intervjuer
(2022)
Forskning beskriver skolmiljön och klassrummet som den viktigaste lärmiljön eftersom den kan anpassas efter behov. Utbildningsstyrelsen 2014 uppmanar till arbete i varierande lärmiljöer, såväl fysiska som digitala. Forskning ...
Psykisk ohälsa och matematik i årskurserna 7-9
(2021)
I Finland har eleverna goda förutsättningar för att klara sig bra i skolan. Trots detta pekar all forskning på att eleverna mår allt sämre. Detta leder i sin tur till att eleverna presterar sämre i skolarbetet. Som ...
Att bemöta elever med utagerande beteende : Skolgångsbiträdets beskrivning av sin roll och samarbete med lärare
(2022)
Avhandlingens syfte var att undersöka hur skolgångsbiträdet beskriver sin roll i bemötandet av elever med utagerande beteende. Utifrån syftet formulerades följande forskningsfrågor:
1. Hur beskriver skolgångsbiträdet sitt ...
"Ett arbetssätt som får eleverna att lära sig språket utan att ens tänka på det" : En intervjustudie om lärares syn på språköverskridande samundervisning på gymnasienivå
(Åbo Akademi, 2019)
En intervjustudie om lärares syn på språköverskridande samundervisning på gymnasienivå.
Strukturerade textsamtal – en metod för att stöda läsförståelsen hos vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
(Åbo Akademi, 2020)
Forskning om läsförmågan hos vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning är sparsam, men den forskning som finns visar att det ofta är läsförståelsen som är bristfällig. Samtidigt betonas just läsförståelse för ...