Selaus asiasanan mukaan kokoelmassa Rajoitetun saatavuuden opinnäytetyöt
Viitteet 1-18 / 18
-
Andraklassares uppfattningar av skrivmiljö : En studie med teckningar och intervjuer
(2022)Forskning beskriver skolmiljön och klassrummet som den viktigaste lärmiljön eftersom den kan anpassas efter behov. Utbildningsstyrelsen 2014 uppmanar till arbete i varierande lärmiljöer, såväl fysiska som digitala. Forskning ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Att bemöta elever med utagerande beteende : Skolgångsbiträdets beskrivning av sin roll och samarbete med lärare
(2022)Avhandlingens syfte var att undersöka hur skolgångsbiträdet beskriver sin roll i bemötandet av elever med utagerande beteende. Utifrån syftet formulerades följande forskningsfrågor: 1. Hur beskriver skolgångsbiträdet sitt ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academillkirjastossa. -
"Det krävs inte mycket för att ge eleverna en aktivare skoldag!" : En kvalitativ studie om lärarstuderandes syn på en fysiskt aktiv skoldag
(Åbo Akademi, 2018)Syftet med vår avhandling är att undersöka hur lärarstuderande vid Åbo Akademi förhåller sig till rörelseintegration samt till en fysiskt aktiv skoldag. Avhandlingens forskningsfrågor är: 1. Hur ser lärarstuderande på ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Elevers upplevelser av språklig mångfald och uttryck för språklig medvetenhet : En kvalitativ studie i årskurs 4-5
(Åbo Akademi, 2019)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
"Ett arbetssätt som får eleverna att lära sig språket utan att ens tänka på det" : En intervjustudie om lärares syn på språköverskridande samundervisning på gymnasienivå
(Åbo Akademi, 2019)En intervjustudie om lärares syn på språköverskridande samundervisning på gymnasienivå.Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Globalisering i Grunderna för läroplanen för den grundläggande utbildningen 2014 : En diskursanalys om hur fenomenet globalisering konstrueras
(Åbo Akademi, 2019)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Inkludering i klassen : Nyblivna och erfarna klasslärares erfarenheter av inkludering
(Åbo Akademi, 2018)I och med att Salamancadeklarationen (1994) trädde i kraft har samhället och skolorna ändrat från att elever i behov av stöd ska gå i specialskolor och specialklasser till att så långt som möjligt inkluderas i allmänundervisning. ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Lärandeprocesser i introduktionen av nyanställda : En kvalitativ undersökning om nyanställdas och personalansvarigas erfarenheter
(2023)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Musikaliska uttryck : Lärarens roll och reflektioner kring musikstunder med barn i behov av stöd
(2024)I flera styrdokument beskrivs musiken som ett av barns uttryckssätt. Musikaliskt uttryck beskrivs som då erfarenheter, musikaliska mönster och känslor möter fysisk flexibilitet mellan kropp och instrument. Detta anses som ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
”Nog var det ganska tungt de första åren innan man kom in i det och fick en säkerhet” : En kvalitativ studie om klasslärares upplevelser av sin psykiska hälsa under yrkeslivet
(2023)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Psykisk ohälsa och matematik i årskurserna 7-9
(2021)I Finland har eleverna goda förutsättningar för att klara sig bra i skolan. Trots detta pekar all forskning på att eleverna mår allt sämre. Detta leder i sin tur till att eleverna presterar sämre i skolarbetet. Som ... -
Rektors pedagogiska ledarskap i folkhögskolan
(2023)Syftet med denna avhandling är att undersöka rektors pedagogiska ledarskap i en folkhögskolekontext. Forskningsfrågan lyder: Hur förstår rektor sitt rektorsuppdrag i folkhögskolan från ett pedagogiskt ledarskapsperspekti ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Seniorer och Digitalisering : En studie av undervisningsmodellen TIKAS
(2021)Vi lever i ett informationssamhälle där alltmer av den offentliga servicen överförs till internet. Digitaliseringen av tjänster i den offentliga servicen görs för att informationen ska bli mera lätt tillgänglig för alla ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Snårigt stråk till medvetenhet kring språk : En intervjustudie om språk- och kulturmedvetenhet hos finlandssvenska lärarutbildare
(2023)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academillkirjastossa. -
Strukturerade textsamtal – en metod för att stöda läsförståelsen hos vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
(Åbo Akademi, 2020)Forskning om läsförmågan hos vuxna personer med intellektuell funktionsnedsättning är sparsam, men den forskning som finns visar att det ofta är läsförståelsen som är bristfällig. Samtidigt betonas just läsförståelse för ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Ökat engagemang och intresse för det egna välmåendet : - En studie av brafiilisverksamhet
(Åbo Akademi, 2020)Ständig digital uppkoppling, bristande rutiner, sociala medier, ett överflöd av intryck kombinerat med krävande skoluppgifter gör att många unga idag har svårt att återhämta sig och koppla av (Folkhälsan, 2019). Då ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Övervikten påverkar fortfarande : En studie om hur övervikt i skolåldern upplevs påverka vuxenlivet ur ett individperspektiv
(Åbo Akademi, 2019)Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa. -
Övning ger färdighet men krisplan och kollegium skapar trygghet : En kvalitativ studie av klasslärarens upplevelser av skolkriser, handlingsmodeller och hot inför framtiden
(2022)Denna magisteravhandlings syfte är att undersöka vad verksamma klasslärare i grundskolan har för uppfattningar om skolkriser. Jag ämnar klargöra vilka erfarenheter klasslärarna har av kriser, samt vilka redskap och metoder ...Kokoteksti on luettavissa vain Kirjatornissa ja Academill-kirjastossa.