Valtatien 13 ja seututien 633 liittymä sekä jalankulun ja pyöräilyn väylät, Saarijärvi : Aluevaraussuunnitelma
Karhinen, Pekka; Suuronen, Esa (2018-11)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Karhinen, Pekka
Suuronen, Esa
Keski-Suomen ELY-keskus
11 / 2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-734-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-734-8
Tiivistelmä
Valtatie 13 on valtakunnallinen poikittaisyhteys Kokkolasta Saarijärven, Jyväskylän, Mikkelin ja Lappeenrannan kautta Nuijamaalle itärajan ylityspaikalle. Suunnittelualue käsittää Saarijärvellä valtatien 13 (myöhemmin Jyväskyläntie) ja seututien 633 (myöhemmin Myllymäentie) liittymän ja siihen liittyvät valtatien suuntaiset kevyen liikenteen järjestelyt läheiselle liikekeskukselle.
Aikaisempien päätösten mukaan on valtatietä 13 Saarijärven taajamassa kehitetään nykyiselle paikalleen sekä valtatien liittymän ovat kanavoituja ja tarvittaessa valo-ohjattuja. Vuonna 2018 asukkaille toteutetun liikenneturvallisuuskyselyn perusteella eniten kommentoidut kohteet ja ongelmat olivat liikekeskuksen (1.) ja Myllymäentien (2.) liittymät.
Jyväskyläntien liikennemäärä tierekisterin mukaan ennen Myllymäentien liittymää on 6750 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Myllymäentien liittymän jälkeen on 6250 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on noin 10 prosenttia. Myllymäentien liikennemäärä tierekisterin mukaan on 1800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on noin 7 prosenttia. Äänekoskelle valmistunut biotuotetehdas on lisännyt puukuljetuksia Äänekoskelle Saarijärven ja Ähtärin suunnasta.
Aluevaraussuunnitelman päätavoitteena on ollut selvittää Saarijärven keskustan tai Myllymäentien suunnasta tulevalle kevyelle liikenteelle turvallinen, mahdollisimman suora reitti liikekeskukselle. Lisäksi reitin tulisi palvella mahdollisimman tasapuolisesti liikekeskuksen yrityksiä.
Aluevaraussuunnitelma ei ole maantielain tarkoittama yleissuunnitelma tai tiesuunnitelma, vaan näitä edeltävän vaiheen esisuunnitelma. Suunnitelmalla ei ole oikeusvaikutuksia. Tiesuunnitelmalla hankitaan oikeus toteuttaa tässä suunnitelmassa esitetyt tiejärjestelyt.
Suunnitelman tilaajina ovat olleet Keski-Suomen ELY-keskuksen Liikenne ja Infrastruktuuri -vastuualue ja Saarijärven kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Aluevaraussuunnitelman laadintaa on ohjannut hankeryhmä, johon ovat kuuluneet Keski-Suomen ELY-keskuksesta Soili Katko ja Anne-Maria Pesonen sekä Saarijärven kaupungilta Vesa Ronkainen ja Vesa Niskanen.
Aluevaraussuunnitelman on laatinut konsulttityönä Destia Oy:n asiantuntijapalvelut -yksikkö, jossa työhön ovat osallistuneet Pekka Karhinen, Esa Suuronen, Virpi Glad ja Mervi Koivula.
Saavutettavuus tarkastettu.
Aikaisempien päätösten mukaan on valtatietä 13 Saarijärven taajamassa kehitetään nykyiselle paikalleen sekä valtatien liittymän ovat kanavoituja ja tarvittaessa valo-ohjattuja. Vuonna 2018 asukkaille toteutetun liikenneturvallisuuskyselyn perusteella eniten kommentoidut kohteet ja ongelmat olivat liikekeskuksen (1.) ja Myllymäentien (2.) liittymät.
Jyväskyläntien liikennemäärä tierekisterin mukaan ennen Myllymäentien liittymää on 6750 ajoneuvoa vuorokaudessa ja Myllymäentien liittymän jälkeen on 6250 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on noin 10 prosenttia. Myllymäentien liikennemäärä tierekisterin mukaan on 1800 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus on noin 7 prosenttia. Äänekoskelle valmistunut biotuotetehdas on lisännyt puukuljetuksia Äänekoskelle Saarijärven ja Ähtärin suunnasta.
Aluevaraussuunnitelman päätavoitteena on ollut selvittää Saarijärven keskustan tai Myllymäentien suunnasta tulevalle kevyelle liikenteelle turvallinen, mahdollisimman suora reitti liikekeskukselle. Lisäksi reitin tulisi palvella mahdollisimman tasapuolisesti liikekeskuksen yrityksiä.
Aluevaraussuunnitelma ei ole maantielain tarkoittama yleissuunnitelma tai tiesuunnitelma, vaan näitä edeltävän vaiheen esisuunnitelma. Suunnitelmalla ei ole oikeusvaikutuksia. Tiesuunnitelmalla hankitaan oikeus toteuttaa tässä suunnitelmassa esitetyt tiejärjestelyt.
Suunnitelman tilaajina ovat olleet Keski-Suomen ELY-keskuksen Liikenne ja Infrastruktuuri -vastuualue ja Saarijärven kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Aluevaraussuunnitelman laadintaa on ohjannut hankeryhmä, johon ovat kuuluneet Keski-Suomen ELY-keskuksesta Soili Katko ja Anne-Maria Pesonen sekä Saarijärven kaupungilta Vesa Ronkainen ja Vesa Niskanen.
Aluevaraussuunnitelman on laatinut konsulttityönä Destia Oy:n asiantuntijapalvelut -yksikkö, jossa työhön ovat osallistuneet Pekka Karhinen, Esa Suuronen, Virpi Glad ja Mervi Koivula.
Saavutettavuus tarkastettu.
Kokoelmat
- Raportteja [1082]