Lärarens roll i eklasstandem : En kvalitativ videostudie av lärarens roll i eklasstandem
Mountassir, Samir (2018)
Mountassir, Samir
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062026200
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018062026200
Tiivistelmä
Syftet med min avhandling är att beskriva lärarens roll i eklasstandem. Undersökningen är en fallstudie inom projektet Eklasstandem där två gymnasier samarbetar inom undervisning i det andra inhemska språket. Som datainsamlingsmetod har jag använt mig av videoobservationer. Jag har haft fokus på vilken lärarens roll är i det fysiska klassrummet, d.v.s. lärarens tidsanvändning i eklasstandem och hur läraren stöder eleverna och vem det är som initierar stödet. För att nå syftet har jag format följande forskningsfrågor: 1. Vad gör läraren i det fysiska klassrummet under lektioner i eklasstandem? 2. Hur stöder läraren eleverna i interaktion, och i vilken mån är stödet elevinitierad, i vilken mån lärarinitierad?
Min avhandling baserar sig på en kvalitativ forskning med kvantitativa inslag där jag strävar efter att ta reda på hur och i vilken mån läraren interagerar under en lektion i eklasstandem samt vilken roll läraren har i dessa interaktioner. Denna interaktion gäller mellan lärare och elev samt lärare och lärare. Förenklat kan man säga att jag undersökt vad läraren gör (kvalitativt) samt i vilken mån (kvantitativt).
Jag har observerat fem lektioner à 45–55 minuter. Materialet är insamlat med video och läraren har burit mikrofon. Material har samlats från början av videoinspelningen tills att videoinspelningen slutade.
Resultaten från undersökningen visar på att läraren sätter sin tid på fyra olika saker i eklasstandem, nämligen kategorierna Skype-observation, interaktion med elever, interaktion mellan tandemlärarna och annat. Resultaten visar att läraren är passiv under nästan 2/3 av lektionen. Läraren är däremot aktiv främst vid behov, då eleverna eller den andra tandemläraren kräver det. Läraren orienterar sig främst mot rollerna facilitator och coach, medan läraren i mindre utsträckning agerar som språkexpert. Under fyra av fem lektioner är antalet elevinitierade interaktioner högre än lärarinitierade interaktioner. Även lärarens antal initiativ gentemot både enskilda elever och hela gruppen är relativt jämnt fördelad under fyra av fem lektioner. Det främsta syftet med interaktionerna är förtydligande av uppgifter och anvisningar.
Resultaten visar att eklasstandem som språkundervisningsmodell möjliggör ett elevcentrerat arbetssätt. Resultaten visar hur lärarens aktivitet förändras märkbart från den traditionella IRE-strukturen, d.v.s. initiering, respons och evaluering. Avhandlingen ger även en klar och logisk bild av vilken lärarens roll är i eklasstandem, d.v.s. vad hen gör i det fysiska klassrummet och hur hen stöder eleverna. Projektet Eklasstandem kan använda min avhandling för att uppmuntra lärare och att bygga upp riktlinjer för hur lärare kan jobba med eklasstandem.
Min avhandling baserar sig på en kvalitativ forskning med kvantitativa inslag där jag strävar efter att ta reda på hur och i vilken mån läraren interagerar under en lektion i eklasstandem samt vilken roll läraren har i dessa interaktioner. Denna interaktion gäller mellan lärare och elev samt lärare och lärare. Förenklat kan man säga att jag undersökt vad läraren gör (kvalitativt) samt i vilken mån (kvantitativt).
Jag har observerat fem lektioner à 45–55 minuter. Materialet är insamlat med video och läraren har burit mikrofon. Material har samlats från början av videoinspelningen tills att videoinspelningen slutade.
Resultaten från undersökningen visar på att läraren sätter sin tid på fyra olika saker i eklasstandem, nämligen kategorierna Skype-observation, interaktion med elever, interaktion mellan tandemlärarna och annat. Resultaten visar att läraren är passiv under nästan 2/3 av lektionen. Läraren är däremot aktiv främst vid behov, då eleverna eller den andra tandemläraren kräver det. Läraren orienterar sig främst mot rollerna facilitator och coach, medan läraren i mindre utsträckning agerar som språkexpert. Under fyra av fem lektioner är antalet elevinitierade interaktioner högre än lärarinitierade interaktioner. Även lärarens antal initiativ gentemot både enskilda elever och hela gruppen är relativt jämnt fördelad under fyra av fem lektioner. Det främsta syftet med interaktionerna är förtydligande av uppgifter och anvisningar.
Resultaten visar att eklasstandem som språkundervisningsmodell möjliggör ett elevcentrerat arbetssätt. Resultaten visar hur lärarens aktivitet förändras märkbart från den traditionella IRE-strukturen, d.v.s. initiering, respons och evaluering. Avhandlingen ger även en klar och logisk bild av vilken lärarens roll är i eklasstandem, d.v.s. vad hen gör i det fysiska klassrummet och hur hen stöder eleverna. Projektet Eklasstandem kan använda min avhandling för att uppmuntra lärare och att bygga upp riktlinjer för hur lärare kan jobba med eklasstandem.
Kokoelmat
- 516 Kasvatustieteet [531]