Finlands tvåspråkiga kommuner i sociala medier
Karlsson, Oskar (2018)
Karlsson, Oskar
Åbo Akademi
2018
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060525301
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018060525301
Tiivistelmä
Sociala medier är inte längre något som hör enbart till vår fritid, utan har även blivit en naturlig del av arbetslivet. För kommunerna är sociala medier en samlingspunkt där ett stort antal invånare samlas och kommunicerar med varandra. Med hjälp av sociala medier kan en kommun främja sin externa kommunikation och marknadsföring, förbättra växelverkan och öka gemenskapen bland kommuninvånarna.
Målet för studien var att utveckla en teoretisk förståelse av användningen av sociala medier i kommunerna. Utifrån bakgrunden, teorin och statistiken som samlats in under en halvårsperiod med hjälp av ett analysverktyg studeras kommunernas aktivitet i de sociala medierna.
Syftet med studien var att ta reda på i vilken omfattning de sociala medierna Facebook, Twitter och Instagram används inom de tvåspråkiga kommunerna i Finland. Ett mål var också att svara på om kommunerna lyckats skapa interaktion och tvåvägskommunikation i de sociala medierna samt vilka funktioner och målsättningar användningen av sociala medier fyller i kommunerna.
Resultaten visar att alla tvåspråkiga kommuner i Finland i dag på ett eller annat sätt är närvarande i sociala medier, men att det finns en stor variation i aktiviteten och omfattningen av kommunernas användning av sociala medier. Enligt kommunernas egna anvisningar och strategier kan sociala medier bland annat göra organisationen intressantare och verksamheten mer genomskinlig för invånarna. Utöver det kan sociala medier öka interaktionen såväl bland invånarna som mellan organisationen och invånarna. Kommunikationen i sociala medier är till största del fortfarande, med undantag, enkelriktad informationsproduktion.
Omfattningen av användningen av sociala medier samt aktiviteten i de sociala medierna har ökat stadigt under de senaste åren. Åbo är den klart mest aktiva tvåspråkiga kommunen i sociala medier. Kommunerna vet vad de sociala medierna kan bidra med och har i dag tillgång till kunskap och verktyg som hjälper dem att planera och implementera sociala medier i organisationernas kommunikation. I och med sociala medier har kommunernas kommunikation blivit mer öppen och tillgänglig och det finns inte längre många orsaker för kommunerna att vara utanför.
Målet för studien var att utveckla en teoretisk förståelse av användningen av sociala medier i kommunerna. Utifrån bakgrunden, teorin och statistiken som samlats in under en halvårsperiod med hjälp av ett analysverktyg studeras kommunernas aktivitet i de sociala medierna.
Syftet med studien var att ta reda på i vilken omfattning de sociala medierna Facebook, Twitter och Instagram används inom de tvåspråkiga kommunerna i Finland. Ett mål var också att svara på om kommunerna lyckats skapa interaktion och tvåvägskommunikation i de sociala medierna samt vilka funktioner och målsättningar användningen av sociala medier fyller i kommunerna.
Resultaten visar att alla tvåspråkiga kommuner i Finland i dag på ett eller annat sätt är närvarande i sociala medier, men att det finns en stor variation i aktiviteten och omfattningen av kommunernas användning av sociala medier. Enligt kommunernas egna anvisningar och strategier kan sociala medier bland annat göra organisationen intressantare och verksamheten mer genomskinlig för invånarna. Utöver det kan sociala medier öka interaktionen såväl bland invånarna som mellan organisationen och invånarna. Kommunikationen i sociala medier är till största del fortfarande, med undantag, enkelriktad informationsproduktion.
Omfattningen av användningen av sociala medier samt aktiviteten i de sociala medierna har ökat stadigt under de senaste åren. Åbo är den klart mest aktiva tvåspråkiga kommunen i sociala medier. Kommunerna vet vad de sociala medierna kan bidra med och har i dag tillgång till kunskap och verktyg som hjälper dem att planera och implementera sociala medier i organisationernas kommunikation. I och med sociala medier har kommunernas kommunikation blivit mer öppen och tillgänglig och det finns inte längre många orsaker för kommunerna att vara utanför.