Makeisvero – tehokasta kulutusverotusta vai kulutuskäyttäytymisen ohjausta?
Kosonen, Tuomas; Ropponen, Olli (2012-08-24)
Kosonen, Tuomas
Ropponen, Olli
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
24.08.2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-037-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-037-3
Tiivistelmä
Vuoden 2011 alusta Suomessa otettiin käyttöön makeisvero, jonka mielekkyydestä on käyty paljon keskustelua. Empiirisen aineiston perusteella makeisten ja jäätelöiden kuluttajahinnat ovat nousseet makeisveron seurauksena vuoden 2011 aikana edellisvuoteen verrattuna. Kaikissa tuoteryhmissä makeisvero näyttää siirtyneen pienen viiveen jälkeen lähes täysimääräisenä hintoihin. Tuotantotilastojen kuvailun perusteella ei ole viitteitä siitä, että makeisvero olisi johtanut makeisten kulutuksen merkittävään laskuun.
Taloustieteen kirjallisuudessa makeisverotuksen mielekkyys liittyy toisaalta ulkoisvaikutuksen tuomien haittojen torjuntaan ja toisaalta laajemmin kulutusverotuksen tehokkuuteen. Tässä muistiossa keskustellaan, miten makeisten tuotantoon ja kulutukseen liittyvät potentiaalisesti erisuuruiset joustot liittyvät näihin makeisveron mielekkyyttä määrääviin argumentteihin.
Taloustieteen kirjallisuudessa makeisverotuksen mielekkyys liittyy toisaalta ulkoisvaikutuksen tuomien haittojen torjuntaan ja toisaalta laajemmin kulutusverotuksen tehokkuuteen. Tässä muistiossa keskustellaan, miten makeisten tuotantoon ja kulutukseen liittyvät potentiaalisesti erisuuruiset joustot liittyvät näihin makeisveron mielekkyyttä määrääviin argumentteihin.
Tutkimusteema
Taxation, Verotus, Taxation and Social Transfers, Julkisen talouden rahoitus ja tulonsiirrot
Avainsanat
makeisvero, verotus
Kokoelmat
- VATT Muistiot [92]