The impact of school closures on student achievement - evidence from rural Finland
Izadi, Ramin (2015-06-05)
Izadi, Ramin
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
05.06.2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-149-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-274-149-3
Tiivistelmä
Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana, useat kunnat Suomessa ovat pyrkineet leikkaamaan kustannuksia sulkemalla pieniä kouluja. Kohteena ovat olleet erityisesti kyläkoulut, joissa oppilaita on vähän. Tämä suuntaus on herättänyt kysymyksiä koulujen lakkauttamisen vaikutuksesta oppilaisiin, ja on yhä kiistanalainen aihe julkisessa keskustelussa. Tämä tutkimus tarkastelee 600 kyläkoulun oppilasta, jotka joutuivat vaihtamaan koulua lakkautuksen vuoksi vuosina 1999–2000, jolloin he olivat ala-asteen viimeisillä luokilla. Aikaisempaan kirjallisuuteen verrattuna, joissa koulujen heikko taso on vaikuttanut sulkemispäätöksiin, tämän tutkimuksen asetelmassa koulujen lakkautuksia on perusteltu vain taloudellisilla säästöillä. Lisäksi, johtuen maaseudun oloista, koulujen lakkauttamisen vaikutukset sisältävät tässä tutkimuksessa myös pitenevät koulumatkat sekä kasvavat koulu- ja luokkakoot. Lakkauttamisen vaikutukset oppilaiden arvosanoihin ja lukiostavalmistumisasteeseen estimoidaan vertaamalla lakkautettujen koulujen oppilaita oleellisten taustamuuttujien suhteen kaltaistettuihin verrokkeihin, joiden avulla epäsatunnaista valikoitumista kontrolloidaan. Tutkimuksessa ei löydy haitallisia vaikutuksia koulujen lakkauttamisesta yhteenkään mitattuun tulemaan. Tulos implikoi sitä, että väitteille oppilaiden koulumenestyksen negatiivisista vaikutuksista vastalauseena koulujen lakkauttamispolitiikalle ei löydy empiiristä tukea.
Tutkimusteema
Local public economics, Kunnallistalous, Public services, Julkiset palvelut, Effectiveness of public services, Julkisten palvelujen vaikuttavuus
Kokoelmat
- VATT Working Papers [164]