Väylähankkeiden kansantaloudellinen merkitys
Honkatukia, Juha; Antikainen, Riikka (2004-09-28)
Honkatukia, Juha
Antikainen, Riikka
Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT
28.09.2004
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619013
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2018042619013
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan liikennepoliittisen ministerityöryhmän mietinnössä ehdotettujen väylähankkeiden toteuttamisen kansantaloudellisia vaikutuksia kokonaistaloudellisen tasapainomallin avulla. Vaikutuksia tarkastellaan muutaman vuoden tähtäimellä sillä oletuksella, että hankkeet ovat valmistuneet ja niiden tuomat muutokset liikenteen tehokkuuteen ovat alkaneet vaikuttaa. Laskelmien perusteella väylähankkeiden aikaansaamalla liikenteen tehostumisella olisi merkittäviä positiivisia kerrannaisvaikutuksia. Vuosien 2004–2007 hankekorin (1,28 mrd. euroa) toteuttamisen vaikutus kansantuotteeseen olisi vuoden 2010 vaiheilla noin 0,1 prosenttia talouden perusuraan verrattuna. Teollisuustuotannon tasoon vaikutus olisi 0,2–0,4 prosenttia toimialasta riippuen. Vuosien 2008–2013 hankekorin (2,164 mrd. euroa) ja vuosien 2004–07 hankekorin toteuttamisen yhteisvaikutus kansantuotteeseen olisi yli 0,3 prosenttia vuoden 2010 tasolla.
Tutkimusteema
Economic growth, Taloudellinen kasvu, Transport, Liikenne, Policy analysis and modelling, Päätöksenteon tuki ja mallintaminen
JEL
C680 - Computable General Equilibrium Models, E220 - Macroeconomics: Capital; Investment (including Inventories); Capacity, H540 - National Government Expenditures and Related Policies: Infrastructures; Other Public Investment and Capital Stock, O100 - Economic Development: General, R400 - Transportation Systems: General
Avainsanat
Tasapainomalli, Liikennehankkeet, Kerrannaisvaikutukset