Joukkoliikenteen keskuspysäkkien kehittäminen Kainuussa
Miesmaa, Johannes (2017-12)
Miesmaa, Johannes
Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus
12 / 2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-619-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-619-8
Tiivistelmä
Työssä määriteltiin Kainuun keskeisten asutuskeskusten keskuspysäkit, keskuspysäkkien kehittämistarpeet palvelutason ja sijainnin suhteen sekä tuotettiin esitys keskuspysäkkien kehittämistoimenpiteistä ja optimaalisista sijainneista. Työn kohteena oli 11 Kainuun alueen keskeistä pysäkkiä. Lähtökohtana olivat Kainuun kuntien pääpysäkit, pois lukien Kajaanin pääpysäkki, Kajaanin linja-autoasema, jota korvaamaan on jo suunnitteilla uusi matkakeskus. Seitsemän kunnan pääpysäkin (Hyrynsalmi, Kuhmo, Paltamo, Puolanka, Ristijärvi, Sotkamo ja Suomussalmi) lisäksi työssä tarkasteltiin neljän Kainuun keskeisen asutuskeskuksen pääpysäkkejä. Näitä asutuskeskuksia olivat Otanmäki ja Vuolijoki Kajaanissa, Kontiomäki Paltamossa sekä kirkonkylän taajama Suomussalmella.
Työssä arvioitiin saavutettavuusanalyysin avulla keskuspysäkkien sijainteja keskusten asukkaiden näkökulmasta. Analyysillä tutkittiin, kuinka hyvin nykyiset keskuspysäkit ovat taajamien asukkaiden saavutettavissa sekä haettiin jokaisen taajaman keskuspysäkille optimaalista sijaintia suhteessa taajamassa tai sen läheisyydessä asuvaan väestöön. Tarkasteluun valitut keskuspysäkit luokiteltiin soveltaen Liikenneviraston luomaa valtakunnallista pysäkkiluokitusta ja luokituksen kautta määriteltiin tavoitteellinen palvelutaso, joka kunkin taajaman keskuspysäkin tulisi saavuttaa. Keskuspysäkkien palvelutason nykytila kartoitettiin vierailemalla pysäkeillä. Työn viimeisessä vaiheessa muodostettiin kunkin keskuksen kohdalla esitys parhaasta sijainnista keskuspysäkille sekä palvelutason kehittämistoimenpiteistä, joita pysäkillä tulisi toteuttaa.
Työssä arvioitiin saavutettavuusanalyysin avulla keskuspysäkkien sijainteja keskusten asukkaiden näkökulmasta. Analyysillä tutkittiin, kuinka hyvin nykyiset keskuspysäkit ovat taajamien asukkaiden saavutettavissa sekä haettiin jokaisen taajaman keskuspysäkille optimaalista sijaintia suhteessa taajamassa tai sen läheisyydessä asuvaan väestöön. Tarkasteluun valitut keskuspysäkit luokiteltiin soveltaen Liikenneviraston luomaa valtakunnallista pysäkkiluokitusta ja luokituksen kautta määriteltiin tavoitteellinen palvelutaso, joka kunkin taajaman keskuspysäkin tulisi saavuttaa. Keskuspysäkkien palvelutason nykytila kartoitettiin vierailemalla pysäkeillä. Työn viimeisessä vaiheessa muodostettiin kunkin keskuksen kohdalla esitys parhaasta sijainnista keskuspysäkille sekä palvelutason kehittämistoimenpiteistä, joita pysäkillä tulisi toteuttaa.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]