Bilingual Language Switching and Executive Functions
Jylkkä, Jussi (2017-12-15)
Jylkkä, Jussi
Åbo Akademi - Åbo Akademi University
15.12.2017
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-3628-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-12-3628-0
Tiivistelmä
According to the Bilingual Executive Advantage (BEA) hypothesis, bilinguals outperform monolinguals in executive functions (EF). This has been suggested to stem from life-long training of bilinguals in shifting between languages and inhibiting the non-target language that are assumed to load on executive resources. Recent research, however, has brought the BEA hypothesis into doubt. In this thesis, I examine what the prerequisites are for bilingual training of EF to occur, and whether they are fulfilled. This is motivated by the fact that these assumptions are rarely examined. I distinguish between the Engagement and Training Hypotheses. The former holds that bilingual language use utilizes general EF; the latter implies that general EF are enhanced through training. Both hypotheses are necessary for BEA to occur. The Engagement Hypothesis entails that a bilingual person’s language switching and general task switching or inhibition are inherently linked as they tap the same general executive resources. The Training Hypothesis implies that these executive resources can be enhanced through practice. I present four studies that examine, first, whether higher frequency of self-reported everyday language switching is associated with better EF in bilinguals and second, whether bilinguals’ language switching and mixing performances in laboratory are associated with their general executive performance. The results indicated that in contrast to the Training Hypothesis, higher switching frequency was not associated with better EF. Moreover, in contrast to the Engagement Hypothesis, there were no consistent associations between bilinguals’ language switching and mixing performance in the laboratory tasks and their general EF capacity. All in all, the results suggest that the underlying assumptions of the BEA hypothesis are incorrect. Instead, the present findings indicate that the mechanisms underlying language switching and mixing in bilinguals are largely task-specific and not based on general executive resources. Tvåspråkigas exekutiva förmåga har förslagits vara bättre än enspråkigas (exekutiva försprånget hos tvåspråkiga -hypotesen; EFT). Man har antagit att denna fördel uppstår som en följd av att tvåspråkiga individer kontinuerligt tränar sina exekutiva funktioner (EF) på ett naturligt vis genom att byta språk eller inhibera det språk som inte för tillfället används. Nyligen har forskning dock ifrågasatt den EFT-hypotesen. Syftet med föreliggande avhandling var att undersöka vilka de teoretiska antagandena som ligger till grund för EFT är och ifall dessa antaganden fylls. En skillnad görs mellan en hypotes, enligt vilken språkbytesbeteende hos tvåspråkiga engagerar allmänna exekutiva funktioner (engageringshypotes, EH) och en hypotes, enligt vilken tvåspråkigas verbala beteende tränar exekutiva funktioner (träningshypotes, TH). I föreliggande avhandling presenteras fyra studier, i vilka det å ena sidan undersöks ifall högre vardaglig språkbytesfrekvens hos tvåspråkiga har samband med deras exekutiva prestation, och å andra sidan undersöks det ifall tvåspråkigas exekutiva förmåga predicerar deras språkbytesprestation i laboratoriet. TH predicerar att de tvåspråkiga som byter mera i deras vardagliga liv har fått mera träning i EF och därför presterar bättre i test som mäter EF. Samtidigt implicerar UH att personer som har högre EF också är bättre i att byta mellan språk. Resultaten stödde ingendera av dessa hypoteser: den vardagliga bytesfrekvensen var inte associerad med bättre EF och det fanns inga konsistenta samband mellan språkbytesprestation i laboratoriet och EF. Fynden tyder på att de antaganden som ligger till grund för EFT är felaktiga. Däremot är resultaten konsistenta med hypotesen, enligt vilken den underliggande mekanismerna för språkbyte är specifika i stället för generella, dvs. inte delas med andra kognitiva uppgifter.
Kokoelmat
- 515 Psykologia [49]