Verkko-opetus varusmieskoulutuksen työvälineenä
Kyösti, Jukka (2017)
Kyösti, Jukka
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Sotilaspedagogiikka
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 6
2017
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708098002
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708098002
Tiivistelmä
Puolustusvoimien digitaalinen kasarmi -hanke luo mahdollisuuden verkko-opetukseen varusmieskoulutuksessa. Verkko-opetuksen tulevaisuuden työkalu varusmieskoulutuksessa on PVMoodle, joka nykyisellään tarjoaa välineitä perusyksikön hallinnon ja varusmiesten päivittäisten asioiden hoitoon. Siiviilikoulutusjärjestelmä on siirtynyt vuosia sitten täysipainoiseen verkko-opiskeluun, joten miksei sitä tuotaisi osaksi varusmieskoulutusta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aliupseerioppilaiden asenteita ja kokemuksia verkko-opetuksesta. Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia mahdollisuuksia verkko-opetuksella on tulevaisuudessa varusmiesten koulutuksissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin verkko-opetuksen hyödynnettävyyttä sulautuvan opetuksen apuvälineen ja olennaista oli kartoittaa myös varusmiesten valmiutta verkko-opiskeluun. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat:
1. Millaiset valmiudet varusmiehillä on verkko-oppimiseen?
2. Miten verkkopohjaista oppimisympäristöä on hyödynnetty aliupseerikurssilla ja mitkä ovat sen haasteet?
3. Mikä käyttäjäkokemus varusmiehellä on PVMoodlesta pedagogisena työkaluna?
4. Kuinka aliupseerikurssin verkko-opetusta voisi kehittää saatujen palautteiden perusteella?
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena surveina, koska haluttiin mahdollisimman suuri vastausmäärä. Tutkimuksen empiria koostui Rannikkoprikaatin Suomenlinnan rannikkorykmentin Aliupseerikoulun oppilaiden vastauksista. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Tutkimuksen otos oli 183 aliupseerioppilasta, joista 161 vastasi kyselyyn.
Määrällisen aineiston analysoinnin ja tulkinnan jälkeen voidaan todeta, että oppilaat hallitsevat tietokoneen ja mobiililaiteen sekä Internetin käytön hyvin. Valtaosa kyselyyn vastanneista oli käyttänyt verkko-oppimisympäristöä aikaisemmin siviiliopiskeluissaan, joka mahdollisti toisinaan melko voimakkaan kritiikin arvioitaessa PVMoodlessa opiskelua. Tämä heijastui varsinkin kehitysehdotuksissa ja aliupseerikurssin verkko-opiskelukokemuksissa. Tulokset ovat rohkaisevia, koska niiden mukaan voidaan keskittyä substanssin opettamiseen, eikä varsinaisen opetusvälineen opetteluun.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää aliupseerioppilaiden asenteita ja kokemuksia verkko-opetuksesta. Tutkimuksessa kartoitettiin millaisia mahdollisuuksia verkko-opetuksella on tulevaisuudessa varusmiesten koulutuksissa. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin verkko-opetuksen hyödynnettävyyttä sulautuvan opetuksen apuvälineen ja olennaista oli kartoittaa myös varusmiesten valmiutta verkko-opiskeluun. Tutkimuksen tutkimuskysymykset olivat:
1. Millaiset valmiudet varusmiehillä on verkko-oppimiseen?
2. Miten verkkopohjaista oppimisympäristöä on hyödynnetty aliupseerikurssilla ja mitkä ovat sen haasteet?
3. Mikä käyttäjäkokemus varusmiehellä on PVMoodlesta pedagogisena työkaluna?
4. Kuinka aliupseerikurssin verkko-opetusta voisi kehittää saatujen palautteiden perusteella?
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena surveina, koska haluttiin mahdollisimman suuri vastausmäärä. Tutkimuksen empiria koostui Rannikkoprikaatin Suomenlinnan rannikkorykmentin Aliupseerikoulun oppilaiden vastauksista. Tutkimuksen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä. Tutkimuksen otos oli 183 aliupseerioppilasta, joista 161 vastasi kyselyyn.
Määrällisen aineiston analysoinnin ja tulkinnan jälkeen voidaan todeta, että oppilaat hallitsevat tietokoneen ja mobiililaiteen sekä Internetin käytön hyvin. Valtaosa kyselyyn vastanneista oli käyttänyt verkko-oppimisympäristöä aikaisemmin siviiliopiskeluissaan, joka mahdollisti toisinaan melko voimakkaan kritiikin arvioitaessa PVMoodlessa opiskelua. Tämä heijastui varsinkin kehitysehdotuksissa ja aliupseerikurssin verkko-opiskelukokemuksissa. Tulokset ovat rohkaisevia, koska niiden mukaan voidaan keskittyä substanssin opettamiseen, eikä varsinaisen opetusvälineen opetteluun.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]