Sosiaalinen media kadettien rekrytoinnissa : case #upseeriksi2016
Keski-Patola, Sampo (2017)
Keski-Patola, Sampo
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 6
2017
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708097996
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201708097996
Tiivistelmä
2010-luvulla sosiaalisen median käyttö on lisääntynyt suomalaisessa yhteiskunnassa merkittävästi. Reaalimaailma ja sosiaalinen media sekoittuvat keskenään ja vaikuttavat toisiinsa. Sosiaalisen median avulla tieto leviää nopeammin kuin koskaan aikaisemmin ja ihmiset pystyvät olemaan vuorovaikutuksessa toistensa kanssa uudella tavalla. Tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää, miten sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää kadettien rekrytoinnissa. Tutkimuksen päätutkimuskysymys on: ”Miten Maanpuolustuskorkeakoulu hyödyntää sosiaalista mediaa kadettien rekrytoinnissa?” Asetetun tutkimuskysymyksen avulla tutkittiin sosiaalisen median toimintaympäristöä kadettien rekrytoinnissa.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa päälähteinä on käytetty haastatteluja. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää tutkittavaa ilmiötä. Haastattelujen lisäksi hyödynnettiin kirjallisuutta sekä aikaisempaa tutkimusta tutkittavasta ilmiöstä. Haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Induktiivisessa sisällönanalyysissä tukeudutaan vahvasti aineistoon, jonka avulla luodaan johtopäätöksiä tutkittavasta ilmiöstä. Sosiaalisen median rekrytointia tutkittiin toimintaympäristön ja välineiden avulla tavoitellun päämäärän saavuttamiseksi. Tutkimuksessa ei tukeuduttu aikaisempiin teorioihin sosiaalisen median rekrytoinnissa.
Tutkimuksessa havainnoitiin miten tutkimuksen kohderyhmä käytti sosiaalista mediaa vuonna 2016, minkä jälkeen tutkittiin miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää rekrytoinnissa. Toimintaympäristöön perehdyttiin ja sen hyödynnettävyyttä rekrytointiin tutkittiin analysoimalla Puolustusvoimien toimintaa sosiaalisessa mediassa sekä sitä, miten toimintaa ohjataan. Lopuksi analysoitiin sosiaalisen median hyödyntämistä kadettien rekrytoinnissa, jolloin tarkastelun kohteena oli Maanpuolustuskorkeakoulun toteuttama #upseeriksi2016-projekti.
Tutkimus osoitti, että Puolustusvoimien toiminta sosiaalisessa mediassa on toteutettu oikein. Maanpuolustuskorkeakoulu on uusi toimija sosiaalisen median toimintaympäristössä, mutta tulosten perusteella voidaan päätellä toiminnan olevan oikeanlaista ja tavoitteellista. Sosiaalisen median rekrytointi on siis toteutettu Maanpuolustuskorkeakoululla onnistuneesti, mutta toimintaa tulee edelleen kehittää. Sosiaalisen median rekrytoinnilla on luotu uusi ulottuvuus rekrytointiin sekä mahdollisuus uudenlaiseen vuorovaikutukseen eri toimijoiden välillä. Kadettien rekrytointiin sosiaalinen media tuo merkittävää lisäarvoa. Tutkimus osoitti, että sosiaalista mediaa tulee jatkossakin käyttää kadettien rekrytointiin. Oikeanlaisella toiminnalla sosiaalisessa mediassa lisätään maanpuolustustahtoa ja mielenkiintoa hakeutua kadettikouluun opiskelemaan.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena, jossa päälähteinä on käytetty haastatteluja. Laadullisen tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää tutkittavaa ilmiötä. Haastattelujen lisäksi hyödynnettiin kirjallisuutta sekä aikaisempaa tutkimusta tutkittavasta ilmiöstä. Haastattelut analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Induktiivisessa sisällönanalyysissä tukeudutaan vahvasti aineistoon, jonka avulla luodaan johtopäätöksiä tutkittavasta ilmiöstä. Sosiaalisen median rekrytointia tutkittiin toimintaympäristön ja välineiden avulla tavoitellun päämäärän saavuttamiseksi. Tutkimuksessa ei tukeuduttu aikaisempiin teorioihin sosiaalisen median rekrytoinnissa.
Tutkimuksessa havainnoitiin miten tutkimuksen kohderyhmä käytti sosiaalista mediaa vuonna 2016, minkä jälkeen tutkittiin miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää rekrytoinnissa. Toimintaympäristöön perehdyttiin ja sen hyödynnettävyyttä rekrytointiin tutkittiin analysoimalla Puolustusvoimien toimintaa sosiaalisessa mediassa sekä sitä, miten toimintaa ohjataan. Lopuksi analysoitiin sosiaalisen median hyödyntämistä kadettien rekrytoinnissa, jolloin tarkastelun kohteena oli Maanpuolustuskorkeakoulun toteuttama #upseeriksi2016-projekti.
Tutkimus osoitti, että Puolustusvoimien toiminta sosiaalisessa mediassa on toteutettu oikein. Maanpuolustuskorkeakoulu on uusi toimija sosiaalisen median toimintaympäristössä, mutta tulosten perusteella voidaan päätellä toiminnan olevan oikeanlaista ja tavoitteellista. Sosiaalisen median rekrytointi on siis toteutettu Maanpuolustuskorkeakoululla onnistuneesti, mutta toimintaa tulee edelleen kehittää. Sosiaalisen median rekrytoinnilla on luotu uusi ulottuvuus rekrytointiin sekä mahdollisuus uudenlaiseen vuorovaikutukseen eri toimijoiden välillä. Kadettien rekrytointiin sosiaalinen media tuo merkittävää lisäarvoa. Tutkimus osoitti, että sosiaalista mediaa tulee jatkossakin käyttää kadettien rekrytointiin. Oikeanlaisella toiminnalla sosiaalisessa mediassa lisätään maanpuolustustahtoa ja mielenkiintoa hakeutua kadettikouluun opiskelemaan.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]