Nopeusrajoitusten nykytila ja tulevaisuuden tarpeet Varsinais-Suomen ELY-keskuksen valta-, kanta- ja seututeillä : Esisuunnitelma
Klang, Jaakko; Reihe, Hanna; Laine, Markus; Leppäniemi, Marika (2017-04)
Klang, Jaakko
Reihe, Hanna
Laine, Markus
Leppäniemi, Marika
Varsinais-Suomen ELY-keskus
04 / 2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-560-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-560-3
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana olivat valtakunnalliset liikenneturvallisuustavoitteet vuoteen 2020 ja tienpitäjän keinot tavoitteiden saavuttamiseksi. Työssä käsiteltiin Varsinais-Suomen ELY-keskuksen tieverkolla taajamien ulkopuolella olevia kaksiajokaistaisia maantiejaksoja, joiden nopeusrajoitus on alle 100 km/h. Työssä tarkasteltiin kyseisten teiden liikenneturvallisuustilannetta sekä nopeusrajoituksen muuttamisen tarvetta. Nopeusrajoituksen muuttamista liikenneturvallisuustilanteen parantamiseksi selvitettiin kyseisillä tiejaksoilla seuraavan etenemispolun mukaisesti:
• Selvitettiin nykyiset nopeusrajoitukset tierekisteritietojen perusteella
• Tunnistettiin ohjeen vastaiset nopeusrajoitukset vertaamalla niitä nopeusrajoitusohjeeseen ja muihin nopeusrajoituksia koskeviin ohjeisiin
• Tunnistettiin nopeusrajoitusohjeesta poikkeavien nopeusrajoitusten tarve tarkastelemalla tieympäristöä ja väylän luonnetta tierekisteritietojen perusteella
• Laadittiin yhteenveto tieosista, joilla ohjeiden mukaan tulisi muuttaa nopeusrajoitusta, ja perusteltiin muutostarve
• Priorisoitiin nopeusrajoitusmuutoksia vaativat tiejaksot ja arvioitiin nopeusrajoitusten alentamisen liikenneturvallisuusvaikutuksia Tarva-laskelmien perusteella.
Nopeusrajoitusta ehdotetaan alennettavan yhteensä 27 kilometrin matkalla. Toimenpiteillä saavutetaan noin 0,18 vuosittainen vähenemä henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa. Toimenpiteiden yhteiskuntataloudellisten kustannusten arvioidaan olevan yhteensä 397 000 euroa/vuosi.
• Selvitettiin nykyiset nopeusrajoitukset tierekisteritietojen perusteella
• Tunnistettiin ohjeen vastaiset nopeusrajoitukset vertaamalla niitä nopeusrajoitusohjeeseen ja muihin nopeusrajoituksia koskeviin ohjeisiin
• Tunnistettiin nopeusrajoitusohjeesta poikkeavien nopeusrajoitusten tarve tarkastelemalla tieympäristöä ja väylän luonnetta tierekisteritietojen perusteella
• Laadittiin yhteenveto tieosista, joilla ohjeiden mukaan tulisi muuttaa nopeusrajoitusta, ja perusteltiin muutostarve
• Priorisoitiin nopeusrajoitusmuutoksia vaativat tiejaksot ja arvioitiin nopeusrajoitusten alentamisen liikenneturvallisuusvaikutuksia Tarva-laskelmien perusteella.
Nopeusrajoitusta ehdotetaan alennettavan yhteensä 27 kilometrin matkalla. Toimenpiteillä saavutetaan noin 0,18 vuosittainen vähenemä henkilövahinkoon johtaneissa onnettomuuksissa. Toimenpiteiden yhteiskuntataloudellisten kustannusten arvioidaan olevan yhteensä 397 000 euroa/vuosi.
Kokoelmat
- Raportteja [1084]