Valtatien 4 parantaminen Äänekosken kohdalla, Äänekoski : Yleissuunnitelma
WSP Finland Oy (2015)
WSP Finland Oy
Keski-Suomen ELY-keskus
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-383-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-314-383-8
Tiivistelmä
Suunnittelukohde
Valtatie 4 (E75) on tärkeimpiä päätieyhteyksiä Suomessa ja Etelä- ja Pohjois-Suomen välinen pääyhteys. Tieyhteys on merkittävä raskaan liikenteen kuljetusväylä sekä osa valtakunnallisten erikoiskuljetusten verkkoa. Tieosuudella on suuri merkitys pitkämatkaiselle liikenteelle. Valtatie 4 on myös osa kansainvälisen TEN-T-verkon ydinverkkoa, jolla yleisenä tavoitteena on laadultaan korkeatasoinen ja yhtenäinen tie, jolla pääasiallinen nopeustaso on 100 km/h. Äänekosken keskustan kohdalla valtatie 4 on osa suurten erikoiskuljetusten runkoreittiä. Suunnittelualue sijoittuu Äänekosken keskustan kohdalle, alkaen etelässä Myllyntauksen / Kannelsuon asuinalueen kohdalta ja päättyen pohjoisessa Kevätlahdentien liittymään. Suunnittelualue on valtatien 4 suunnassa noin 8,1 kilometriä pitkä.
Nykytila ja ongelmat
Valtatie 4 Äänekosken kohdalla ei nykytilanteessa täytä TEN-T -ydinverkon laatuvaatimuksia. Nykytilanteessa valtatie 4 on suunnittelualueella kaksikaistainen maantie, jonka liittymät ovat pääosin tasoliittymiä. Valtatien poikkileikkaus on suunnittelualueella pääosin 10/7.5…11.25/7.5 metriä. Valtatien linjaus ei kaikilta osin vastaa nykyohjeistusta. Kaarteisuus ja mäkisyys aiheuttavat puutteita näkemäolosuhteissa ja altistavat kohtaamis- ja yksittäisonnettomuuksille. Valtatien 4 nykyinen nopeusrajoitus suunnittelualueella vaihtelee 60–100 km/h. Valtatie 4 on valaistu koko suunnittelualueella. Nykytilanteessa suunnittelualueella ei ole riista-aitoja. Nykytilanteessa perusverkon eritasoliittymät ovat Kierälahden/Kannelsuon asuinalueen kohdalla sekä Äänekoskentien (maantie 642) kohdalla. Kotakennääntien liittymä, joka toimii tärkeimpänä yhteytenä valtatien 4 ja Äänekosken keskustan välillä, on kolmihaarainen valo-ohjaamaton tasoliittymä. Liittyminen Kotakennääntieltä valtatielle on liikenteen huipputuntien aikana hankalaa.
Tavoitteet
Yleissuunnitelmaa varten on määritelty valtakunnallisia yleistavoitteita, seudullisia ja paikallisia tavoitteita sekä tie- ja liikenneteknisiä tavoitteita. Yleisiä tavoitteita ovat mm. liikennejärjestelmien suunnittelu ja kehittäminen kokonaisuuksina sekä pyrkimys kehittää ensisijaisesti olemassa olevia pääliikenneyhteyksiä ja verkostoja. Seudullisia tavoitteita ovat mm. Keski-Suomen maakuntakaavassa asetettu tavoite parantaa valtatie 4 Vehniän ja Äänekosken välillä ohjeellisena moottoritienä. Äänekosken kaupunki on asettanut valtatien 4 Äänekosken kohdan parantamiselle tavoitteeksi mm. alueellisen maankäytön sekä yleiskaavoituksen tukemisen ja edistämisen sekä raskaan liikenteen toimintaedellytyksien turvaamisen valtatien ja keskustan teollisuus- ja liiketoiminta-alueiden välillä.
Valtatie 4 (E75) on tärkeimpiä päätieyhteyksiä Suomessa ja Etelä- ja Pohjois-Suomen välinen pääyhteys. Tieyhteys on merkittävä raskaan liikenteen kuljetusväylä sekä osa valtakunnallisten erikoiskuljetusten verkkoa. Tieosuudella on suuri merkitys pitkämatkaiselle liikenteelle. Valtatie 4 on myös osa kansainvälisen TEN-T-verkon ydinverkkoa, jolla yleisenä tavoitteena on laadultaan korkeatasoinen ja yhtenäinen tie, jolla pääasiallinen nopeustaso on 100 km/h. Äänekosken keskustan kohdalla valtatie 4 on osa suurten erikoiskuljetusten runkoreittiä. Suunnittelualue sijoittuu Äänekosken keskustan kohdalle, alkaen etelässä Myllyntauksen / Kannelsuon asuinalueen kohdalta ja päättyen pohjoisessa Kevätlahdentien liittymään. Suunnittelualue on valtatien 4 suunnassa noin 8,1 kilometriä pitkä.
Nykytila ja ongelmat
Valtatie 4 Äänekosken kohdalla ei nykytilanteessa täytä TEN-T -ydinverkon laatuvaatimuksia. Nykytilanteessa valtatie 4 on suunnittelualueella kaksikaistainen maantie, jonka liittymät ovat pääosin tasoliittymiä. Valtatien poikkileikkaus on suunnittelualueella pääosin 10/7.5…11.25/7.5 metriä. Valtatien linjaus ei kaikilta osin vastaa nykyohjeistusta. Kaarteisuus ja mäkisyys aiheuttavat puutteita näkemäolosuhteissa ja altistavat kohtaamis- ja yksittäisonnettomuuksille. Valtatien 4 nykyinen nopeusrajoitus suunnittelualueella vaihtelee 60–100 km/h. Valtatie 4 on valaistu koko suunnittelualueella. Nykytilanteessa suunnittelualueella ei ole riista-aitoja. Nykytilanteessa perusverkon eritasoliittymät ovat Kierälahden/Kannelsuon asuinalueen kohdalla sekä Äänekoskentien (maantie 642) kohdalla. Kotakennääntien liittymä, joka toimii tärkeimpänä yhteytenä valtatien 4 ja Äänekosken keskustan välillä, on kolmihaarainen valo-ohjaamaton tasoliittymä. Liittyminen Kotakennääntieltä valtatielle on liikenteen huipputuntien aikana hankalaa.
Tavoitteet
Yleissuunnitelmaa varten on määritelty valtakunnallisia yleistavoitteita, seudullisia ja paikallisia tavoitteita sekä tie- ja liikenneteknisiä tavoitteita. Yleisiä tavoitteita ovat mm. liikennejärjestelmien suunnittelu ja kehittäminen kokonaisuuksina sekä pyrkimys kehittää ensisijaisesti olemassa olevia pääliikenneyhteyksiä ja verkostoja. Seudullisia tavoitteita ovat mm. Keski-Suomen maakuntakaavassa asetettu tavoite parantaa valtatie 4 Vehniän ja Äänekosken välillä ohjeellisena moottoritienä. Äänekosken kaupunki on asettanut valtatien 4 Äänekosken kohdan parantamiselle tavoitteeksi mm. alueellisen maankäytön sekä yleiskaavoituksen tukemisen ja edistämisen sekä raskaan liikenteen toimintaedellytyksien turvaamisen valtatien ja keskustan teollisuus- ja liiketoiminta-alueiden välillä.
Kokoelmat
- Raportteja [1087]