Rajavartiolaitoksen työnantajakuva : rajavartijan peruskurssi 19:n käsityksiä työstään ja työnantajastaan
Tuomisto, Markus (2016)
Tuomisto, Markus
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Sotatieteiden maisteriopiskelijan pro gradu
Sotatieteiden maisterikurssi 5
2016
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623598
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2016090623598
Tiivistelmä
Työnantajamarkkinoilla käydään alati kovenevaa kilpailua ammattitaitoisista ja lojaaleista työntekijöistä. Organisaatioiden sisällä jokainen työntekijä toimii organisaationsa maineen viestinviejänä ulospäin. Rajavartiolaitoksen strategian 2022 linjauksen mukaisesti Rajavartiolaitos haluaa lisätä tunnettuutta houkuttelevana työpaikkana. Tutkielmassa syvennytään teoreettisesti työnantajakuvan ja työntekijöiden työmotivaation rakentumiseen. Tutkielman empiirisessä osiossa mallinnetaan Rajavartiolaitoksen sisäisen työnantajakuvan sekä työmotivaation muodostumista nuorten rajavartijoiden keskuudessa. Tutkielmassa pohditaan myös kehittämiskohteita Rajavartiolaitoksen sisäisen työnantajakuvan parantamiseksi.
Tutkielma oli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusotteena hyödynnettiin fenomenografiaa. Tutkielman aineisto kerättiin lomakehaastatteluna suuremman otannan ja tuloksien yleistettävyyden varmistamiseksi. Tutkimusjoukkona toimi rajavartijan peruskurssilta 19 valmistuneet rajavartijat. Lomakehaastattelu lähetettiin 74 rajavartijalle, joista 32 osallistui tutkimukseen. Vastausprosentiksi muodostui 43%. Aineisto analysoitiin fenomenografisesti. Aineistosta systematisoitiin ja luokiteltiin käsityksiä, jotka olivat sosiaalisesti merkittäviä tutkittavan joukon keskuudessa.
Tutkielman keskeiset tulokset osoittavat, että nuoret rajavartijat pitävät Rajavartiolaitosta varmana ja luotettavana työnantajana. Tulosten perusteella työntekijöiden työmotivaatio muodostuu tällä hetkellä hyvästä työyhteisöstä sekä työpaikan varmuudesta. Tulosten mukaan työnantajan suurimmat kehityskohteet ovat työnsisällön kehittämisessä ja organisaation sisällä avoimuuden sekä työntekijöiden arvostuksen lisäämisessä.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voidaan todeta, että Rajavartiolaitoksella on vielä työnantajana kehittämiskohteita, jotta se pysyy tulevaisuudessakin houkuttelevana työpaikkana. Työelämän uusin y-sukupolvi haastaa työnantajan, erityisesti työn monipuolisuuden ja vaativuuden lisäämisen osalta. Sisäisen työnantajakuvan parantamisella on aikaisempien tutkimusten valossa yhteyksiä myös suoraan ulkoisen työnantajakuvan ja maineen parantumiseen. Sisäisen työnantajakuvan kehittämisellä parannetaan nykyisten työntekijöiden pysyvyyttä organisaatiossa sekä lisätään Rajavartiolaitoksen kilpailukykyä uusien työntekijöiden rekrytoinnissa.
Tutkielma oli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusotteena hyödynnettiin fenomenografiaa. Tutkielman aineisto kerättiin lomakehaastatteluna suuremman otannan ja tuloksien yleistettävyyden varmistamiseksi. Tutkimusjoukkona toimi rajavartijan peruskurssilta 19 valmistuneet rajavartijat. Lomakehaastattelu lähetettiin 74 rajavartijalle, joista 32 osallistui tutkimukseen. Vastausprosentiksi muodostui 43%. Aineisto analysoitiin fenomenografisesti. Aineistosta systematisoitiin ja luokiteltiin käsityksiä, jotka olivat sosiaalisesti merkittäviä tutkittavan joukon keskuudessa.
Tutkielman keskeiset tulokset osoittavat, että nuoret rajavartijat pitävät Rajavartiolaitosta varmana ja luotettavana työnantajana. Tulosten perusteella työntekijöiden työmotivaatio muodostuu tällä hetkellä hyvästä työyhteisöstä sekä työpaikan varmuudesta. Tulosten mukaan työnantajan suurimmat kehityskohteet ovat työnsisällön kehittämisessä ja organisaation sisällä avoimuuden sekä työntekijöiden arvostuksen lisäämisessä.
Johtopäätöksenä tutkimustuloksista voidaan todeta, että Rajavartiolaitoksella on vielä työnantajana kehittämiskohteita, jotta se pysyy tulevaisuudessakin houkuttelevana työpaikkana. Työelämän uusin y-sukupolvi haastaa työnantajan, erityisesti työn monipuolisuuden ja vaativuuden lisäämisen osalta. Sisäisen työnantajakuvan parantamisella on aikaisempien tutkimusten valossa yhteyksiä myös suoraan ulkoisen työnantajakuvan ja maineen parantumiseen. Sisäisen työnantajakuvan kehittämisellä parannetaan nykyisten työntekijöiden pysyvyyttä organisaatiossa sekä lisätään Rajavartiolaitoksen kilpailukykyä uusien työntekijöiden rekrytoinnissa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]