Arviointilomake johtamisen työkaluna : vertaileva tutkimus Suomen ja Ruotsin johtamisen arviointilomakkeista
Vatanen, Ville (2015)
Vatanen, Ville
Maanpuolustuskorkeakoulu
Johtaminen
Sotatieteiden kandidaattiopiskelijan tutkielma
99. Kadettikurssi
2015
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201601203270
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201601203270
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on vertailla Suomen ja Ruotsin Puolustusvoimissa käytettäviä
johtamisen arviointilomakkeita keskenään, tarkastella näiden lomakkeiden välisiä eroja ja
selvittää, onko syväjohtamisen arviointilomaketta mahdollista kehittää ruotsalaisesta
arviointilomakkeesta löytyneiden eroavaisuuksien perusteella.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksessa käytettiin teorialähtöistä
sisällönanalyysia, jonka avulla ruotsalaisen arviointilomakkeen kysymyksiä verrattiin
suomalaisen arviointilomakkeen kysymyksiin ja tutkittiin, sopivatko nämä kysymykset
syväjohtamisen kymmenen peruspilarin alle ja löytyykö arviointilomakkeesta kysymyksiä,
jotka eroavat huomattavasti suomalaisen arviointilomakkeen kysymyksistä.
Tutkimuksen perusteella voi sanoa, että ruotsalainen Ja suomalainen johtamisen
arviointilomake ovat samankaltaisia keskenään. Tämä johtuu osiltaan siitä, että molempien
maiden johtamisen opetus perustuu samaan transformationaalisen johtamisen oppun.
Ruotsalaisten arviointilomakkeesta löytyi kuitenkin kymmenen kysymystä, jotka eivät
sopineet mihinkään kymmeneen syväjohtamisen osa-alueeseen. Näistä kysymyksistä
kahdeksan käsittelevät osa-aluetta, jota ei suomalaisessa johtamisen opetuksessa Ja
johtamisen tutkimuksessa ole otettu ollenkaan huomioon. Nämä kahdeksan kysymystä on
luokiteltu uuden, tunnejohtamisen osa-alueen alle.
Tunnejohtamisen osa-alueen löytyminen viittaa siihen, että suomalainen syväjohtamisen
arviointilomake ei ole vielä täydellinen. Ruotsalaisten arviointilomaketta tulisi tutkimuksen
perusteella tutkia perusteellisemmin ja selvittää, ovatko jotkin arviointilomakkeen kohdista
mahdollista ottaa käyttöön suomalaisessa arviointilomakkeessa.
johtamisen arviointilomakkeita keskenään, tarkastella näiden lomakkeiden välisiä eroja ja
selvittää, onko syväjohtamisen arviointilomaketta mahdollista kehittää ruotsalaisesta
arviointilomakkeesta löytyneiden eroavaisuuksien perusteella.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tutkimuksessa käytettiin teorialähtöistä
sisällönanalyysia, jonka avulla ruotsalaisen arviointilomakkeen kysymyksiä verrattiin
suomalaisen arviointilomakkeen kysymyksiin ja tutkittiin, sopivatko nämä kysymykset
syväjohtamisen kymmenen peruspilarin alle ja löytyykö arviointilomakkeesta kysymyksiä,
jotka eroavat huomattavasti suomalaisen arviointilomakkeen kysymyksistä.
Tutkimuksen perusteella voi sanoa, että ruotsalainen Ja suomalainen johtamisen
arviointilomake ovat samankaltaisia keskenään. Tämä johtuu osiltaan siitä, että molempien
maiden johtamisen opetus perustuu samaan transformationaalisen johtamisen oppun.
Ruotsalaisten arviointilomakkeesta löytyi kuitenkin kymmenen kysymystä, jotka eivät
sopineet mihinkään kymmeneen syväjohtamisen osa-alueeseen. Näistä kysymyksistä
kahdeksan käsittelevät osa-aluetta, jota ei suomalaisessa johtamisen opetuksessa Ja
johtamisen tutkimuksessa ole otettu ollenkaan huomioon. Nämä kahdeksan kysymystä on
luokiteltu uuden, tunnejohtamisen osa-alueen alle.
Tunnejohtamisen osa-alueen löytyminen viittaa siihen, että suomalainen syväjohtamisen
arviointilomake ei ole vielä täydellinen. Ruotsalaisten arviointilomaketta tulisi tutkimuksen
perusteella tutkia perusteellisemmin ja selvittää, ovatko jotkin arviointilomakkeen kohdista
mahdollista ottaa käyttöön suomalaisessa arviointilomakkeessa.
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]