Meripelastus Suomen meripelastustoimen vastuualueella sodan aikana
Suutarinen, Mika (2015)
Suutarinen, Mika
Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos
Johtaminen
Esiupseerikurssin tutkielma
67. Esiupseerikurssi
2015
Julkinen
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015102915172
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2015102915172
Tiivistelmä
Meripelastuksen järjestelyt sodan aikana on ollut vähän tutkittu aihepiiri meripelastuksen tutkimuksen
alueella. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tehdä perustutkimusta aiheesta sitä koskevan
lainsäädännön ja sodan oikeussääntöjen näkökulmasta tarkasteltuna.
Päätutkimusongelmana on selvittää miten sodan ajan meripelastus on järjestettävissä Suomessa
voimassa olevan lainsäädännön ja valtiosopimusten mukaan.
Alatutkimuskysymyksiksi muodostuivat:
· Mikä toimivaltainen viranomainen vastaa sodan aikana meripelastuksesta?
· Miten sodan ajan meripelastus eroaa lainsäädännön kautta rauhan ajan meripelastuksesta?
· Miten kansainväliset valtiosopimukset vaikuttavat ja järjestävät sodan ajan meripelastusta?
· Miten kansallisessa lainsäädännössä on otettu huomioon kansainväliset sopimukset?
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa oli lainopin keinoin tutkia voimassa olevaa lainsäädäntöä
ja saada tulkinnan kautta tietoa siitä, miten vallitsevassa tilanteessa tulisi toimia. Meripelastuslainsäädännön
kehittymisen tarkastelun osalta tutkimuksessa on oikeushistoriallinen tutkimusote.
Aikaisemmin aihepiiriin liittyvien suunnitelmien osalta laajensin tutkimusta haastattelututkimuksen
avulla.
Tutkimuksen havaintoina voidaan todeta, että sodan oikeussääntöjä ei ole huomioitu meripelastukseen
liittyvän lainsäädännön valmisteluissa. Lainsäädännössä ei ole myöskään huomioitu
Rajavartiolaitoksen tarpeita poikkeusolojen tai sodan ajan meripelastuksen järjestämiseksi.
Sodan oikeussäännöt mahdollistavat haluttaessa meripelastuskeskusten, rannikkopelastusalusten
ja meripelastusilma-alusten toiminnan taistelualueen meripelastustehtävissä. Näiden yksiköiden
olisi mahdollista saada suojaa sotatoimilta johtaessaan ja suorittaessaan taistelualueen
meripelastustehtäviä
alueella. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tehdä perustutkimusta aiheesta sitä koskevan
lainsäädännön ja sodan oikeussääntöjen näkökulmasta tarkasteltuna.
Päätutkimusongelmana on selvittää miten sodan ajan meripelastus on järjestettävissä Suomessa
voimassa olevan lainsäädännön ja valtiosopimusten mukaan.
Alatutkimuskysymyksiksi muodostuivat:
· Mikä toimivaltainen viranomainen vastaa sodan aikana meripelastuksesta?
· Miten sodan ajan meripelastus eroaa lainsäädännön kautta rauhan ajan meripelastuksesta?
· Miten kansainväliset valtiosopimukset vaikuttavat ja järjestävät sodan ajan meripelastusta?
· Miten kansallisessa lainsäädännössä on otettu huomioon kansainväliset sopimukset?
Tutkimusmenetelmänä tutkimuksessa oli lainopin keinoin tutkia voimassa olevaa lainsäädäntöä
ja saada tulkinnan kautta tietoa siitä, miten vallitsevassa tilanteessa tulisi toimia. Meripelastuslainsäädännön
kehittymisen tarkastelun osalta tutkimuksessa on oikeushistoriallinen tutkimusote.
Aikaisemmin aihepiiriin liittyvien suunnitelmien osalta laajensin tutkimusta haastattelututkimuksen
avulla.
Tutkimuksen havaintoina voidaan todeta, että sodan oikeussääntöjä ei ole huomioitu meripelastukseen
liittyvän lainsäädännön valmisteluissa. Lainsäädännössä ei ole myöskään huomioitu
Rajavartiolaitoksen tarpeita poikkeusolojen tai sodan ajan meripelastuksen järjestämiseksi.
Sodan oikeussäännöt mahdollistavat haluttaessa meripelastuskeskusten, rannikkopelastusalusten
ja meripelastusilma-alusten toiminnan taistelualueen meripelastustehtävissä. Näiden yksiköiden
olisi mahdollista saada suojaa sotatoimilta johtaessaan ja suorittaessaan taistelualueen
meripelastustehtäviä
Kokoelmat
- Opinnäytteet [2348]