Mode affär

Kajaanin Lehti 117/17.10.1919

Jollei terva, viina ja sauna auta, niin tulee kuolema, sanoivat esi-isämme ennen. Ja milloin vain kuultiin, että viikatemies ja luurankoäijä on uhkaillut känkkäröidä vieraisille, niin heti uhatussa talossa pantiin sauna lämmitä, viinapannu porisemaan ja haettiin tervapytty lämpiämään. Monetpa kerrat kiersi näin varustetun talon tuo pahan onnen lintu.

Pohjanmaan terva, jolla ennen kuolema karkotettiin, on viime aikoina joutunut näyttelemään sangen huomattavaa osaa sivistysriennoissamme y. m. Maankuuluiksihan tulivat ennenvanhaan katukilpien ryssänkielen tervaukset ja Helsingissä viimetalvinen Resvoin rauhankappelin tervaus. Eräänä kauniina, mutta sangen pimeänä yönä oli Katajanokalla oleva ukko Resvoin Suomen Ryssään yhdistämisen kunniaksi pystyttämä kappeli sivelty tervalla sisältä ja päältä, kuten ukko Noakin arkki ennenmuinoin. Jo aamulla kokoontui koko Helsinki katsomaan, kuinka taitavasti tuo tervaaminen oli tehty ja miltä Pohjolan terva tuoksuu. Monena päivänä sitä sankat ihmisjoukot ihailivat.

Ukko Resvoin kääntyi haudassaan, että arkun laudat risahtelivat.

Sanomalehdissä on terva viime aikoina toimittanut painomusteen virkaa, muutamissa lehdissä sangen huomattavasti. Mielestämme ei ole vähäisinkään halventamisaie, jos ohimennen mainitsemmekin, että naapurimme "Kainuun Sanomain" painoväri tuoksuu niin pahalle, tervan y.m. maantuotteen sekotukselle, ettei meidän lehtemme toimituksessa sitä lueta muuten kuin kaasunaamari päässä ja se on "besorgattu" vapaussodassa.

Tervattiinhan kerran "Kainuun Sanomain" ikkunatkin aito kainuulaisella tervalla. Typerä teko!

Ja aivan äsken tervattiin Kuopiossa Punikki-kahvilan ikkunoihin myrkynmerkit, pääkallon kuva ja alle sääriluut ristiin sekä muutenkin töhrättiin tervan kanssa. Sanomme tämänkin tervauksen johdosta, että typerä teko. Ja poikamainen.

Näin kaukana tässä nyt ollaan. On juteltu koko maailman tervaushistoriat ja muut tervatarinat. Kuitenkin sisimmässä on oltu tarkoituksessa kirjoittaa jotakin "mode-affäristä", sillä sellaisiakin liikkeitä on Kajaanissa. Joka kerta näet kun on kuljettu läpi raatihuoneen rapakoisen torin, on suomenkieliseen kirjallisuuteen ja kirjoitukseen tottuneisiin silmiin ylös korkeuksiin leimuavien tulenlieskojen hehkulla sattunut erään liikkeen oven päällä olevat sanat: mode affär. Eivätkä ne ota siitä hävitäkseen. Olikin tarkotus hienosesti kysästä arv. yleisöltä, miltähän näyttäisi tuo ruotsinkielinen osotekilpi tervattuna Kainuun korpien tervalla ja sitä muistellen alussa niin paljon tervasta tuli jaaritelluksi. Kysytään vain, sillä missään nimessä ei ketään kehoteta kilpeä tervaamaan. Sehän olisi ainakin varastetun tavaran salaamista tai jotakin sellaista, josta rangaistus seuraisi.

Tunnustetaan kansallisen itsemääräämisoikeuden ja kansallisten vähemmistöjen oikeudet. Sentakia ei olla vastaan, jos Kajaaniin tulee perustettavaksi seurakunta y. m. s. jossa virallisena kielenä on n. s. toinen kotimainen kieli. Onhan täällä sitä vaatimassa jo sitä varten ainakin yksi "mode affär".

Känä